Wymagania egzaminacyjne dla osób do 13 roku życia

 

10.1 kyu - pomarańczowy pas z czerwonym pagonem

  • Teoria i komendy:
    • zasady bezpieczeństwa - sala, szatnia, ubiór itp. 
    • Strefy:
      • jodan,
      • chudan,
      • gedan.
      • znaczenie słowa kiai - okrzyk.
  • Postawy / pozycje:
    • fudo dachi (yoi-dachi)
  • Uderzenia/cięcia:
    • morote-tsuki (jodan, chudan, gedan) - kiai.
  • Kopnięcia:
    • hiza-geri (chudan) - kiai.
  • Test sprawności: 
    • 50 razy zaciskanie pięści
    • 10 przysiadów: obciążone całe stopy, ręce dowolnie.

 

10.2 kyu - pomarańczowy pas z dwoma czerwonymi pagonami

 

 

  1. Teoria i komendy:
    • pozycja seiza - siadanie i wstawanie,
    • ukłony,
    • prawidłowe wiązanie pasa (obi).
  2. Pozycje:
    • zenkutsu-dachi
  3. Uderzenia / cięcia:
    • uraken-shomen-uchi - kiai.
  4. Bloki:
    • morote-gedan-barai - kiai.
  5. Kopnięcia:
    • hiza-geri (chudan) - kiai.
  6. Renraku:
    • krok w tył do zenkutsu-dachi z gedan-barai - kiai / powrót do fudo-dachi z morote-gedan-barai (obie strony)
  7. Test sprawności:
    • 10 skłonów w przód z leżenia na plecach, ręce dowolnie,
    • 10 unosów tułowia z leżenia na brzuchu.
   

10.3 kyu - pomarańczowy pas z trzema czerwonymi pagonami

 



  1. Teoria i komendy:
    • znaczenie słowa karate: kara - pusta, te - ręka.
    • znaczenie słowa Osu - akceptacja, pozdrowienie
  2. Postawy / pozycje:
    • heiko-dachi,
  3. Uderzenia/cięcia:
    • seiken-oi-tsuki - kiai, (jodan, chudan, gedan).
  4. Bloki:
    • gedan-barai - kiai.
  5. Kopnięcia:
    • hiza-geri (jodan) - kiai.
  6. Ido-geiko:
    • trzy kroki w przód w zenkutsu-dachigedan-barai - kiaimawatemorote-gedan-barai
  7. Test sprawności:
    • 10 ugięć ramion z leżenia przodem w podporze na dłoniach i kolanach, skoki w poprzek sali „żabka” i powrót biegiem do pozycji wyjściowej (3 szerokości).

 

 

9.1 kyu - pomarańczowy pas z czarnym i czerwonym pagonem pagonem

 

  1. Teoria i komendy:
    • prawidłowy wygląd Gi i jej składanie,
    • liczenie po japońsku do 10.
  2. Postawy / Pozycje:
    • heisoku-dachi
  3. Uderzenia / cięcia:
    • oi-tsuki (chudan, jodan, gedan – jednocześnie) – kiai na każde uderzenie.
  4. Bloki:
    • jodan-uke - kiai
  5. Kopnięcia:
    • mae-keage - kiai
  6. Ido-geiko:
    • trzy kroki w przód w zenkutsu-dachi z oi–tsuki - kiai / mawate i gedan-barai
  7. Test sprawności:
    • 20 przysiadów - obciążone całe stopy, ręce zaplecione na karku, tułów pionowo.
    • 10 wahnięć w formie kołyski na brzuchu z leżenia przodem.
  8. Samoobrona:
    • uwolnienie się z uchwytu za nadgarstek – zejście w bok (wyszarpniecie dłoni 4 płaszczyzny).

9.2 kyu - pomarańczowy pas z czarnym i dwoma czerwonymi pagonemi

 

 

 
  1. Teoria i komendy:
    • znaczenie słów sensei - nauczyciel,
    • shihan - nauczyciel mistrz,
    • sempai - starszy rangą.
  2. Pozycje:
    • musubi-dachi
  3. Uderzenia/cięcia:
    • gyaku-tsukikiai (chudan, jodan, gedan).
  4. Bloki:
    • soto-uke - kiai
  5. Kopnięcia:
    • kin-geri - kiai
  6. Ido-geiko:
    • trzy kroki w przód w zenkutsu-dachi z gyaku-tsuki - kiai / mawate i gedan-barai
  7. Test sprawności:
    • 10 skłonów w przód z leżenia na plecach, ręce zaplecione na karku, tułów prosty,
    • 15 ugięć ramion z leżenia przodem w podporze na dłoniach i kolanach.
  8. Samoobrona:
    • uwolnienie się z uchwytu za nadgarstek po „krzyżu” – dźwignia nadgarstkowo-łokciowa.

9.3 kyu - pomarańczowy pas z czarnym i trzema czerwonymi pagonemi

 

  1. Teoria i komendy:
    • znaczenie słów kyoku – shin - kai.
  2. Postawy / pozycje:
    • neko-aschi-dachi
  3. Uderzenia/cięcia:
    • seiken-ago-uchi - kiai
  4. Bloki:
    • uchi-uke - kiai
  5. Kopnięcia:
    • mae-geri (chudan) - kiai
  6. Ido-geiko:
    • trzy kroki w przód w zenkutsu-dachi z oi–tsuki – kiai (chuda, jodan, gedan) / mawate z gedan-barai
  7. Test sprawności:
    • 10 ugięć ramion z leżenia przodem w podporze na pięściach i kolanach
    • 5 podskoków obunóż, na „3” podciągnięcie nóg do wysokości pasa – kiai.
  8. Samoobrona:
    • uwolnienie się z uchwytu za nadgarstek poprzez uderzenie shotei
   

8.1 kyu - niebieski pas z czerwonym pagonem

 

  1. Teoria i komendy:
    • przysięga Dojo Kun
  2. Postawy / pozycje:
    • kokutsu-dachi
  3. Uderzenia / cięcia:
    • shuto-sakotsu-uchi-komi - kiai
  4. Bloki:
    • uchi-uke / gedan-barai - kiai
  5. Kopnięcia:
    • soto-mawashi-geri - kiai.
  6. Ido-geiko:
    • trzy kroki w przód w zenkutsu-dachi z mae-geri - kiai / mawate z gedan-barai
  7. Test sprawności:
    • 10 przewrotów w przód.
    • 60 sekund tzw. mostek w tył z leżenia na plecach
  8. Samoobrona:
    • uwolnienie się z uchwytu za nadgarstek po „krzyżu” – uderzenie pięścią w grzbiet dłoni

8.2 kyu - pomarańczowy pas z dwoma czerwonymi pagonami

 

 

 
  1. Teoria i komendy:
    • nogare - oddychanie /tonujące – ciche/.
  2. Postawy / pozycje:
    • moro-ashi-dachi, uchi-hachiji-dachi
  3. Uderzenia/cięcia:
    • shuto-sakotsu-uchi - kiai
  4. Kopnięcia:
    • uchi-mawashi-geri - kiai
  5. Ido-geiko:
    • krok w tył do zenkutsu-dachi z gedan-barai plus gyaku- tsuki - kiai / powrót do fudo-dachi z morote-gedan-barai
  6. Test sprawności: 
    • 5 przewrotów w tył.
    • 5 razy po 10 sekund rozciąganie w maksymalnym rozkroku ze skrętem w lewo i w prawo tzw. szpagat.
  7. Samoobrona:
    • uwolnienie się z chwytu za ubranie – blok soto-uke

8.3 kyu - niebieski pas z trzema czerwonymi pagonami

 

 
  1. Teoria i komendy:
    • ibuki – oddychanie głośne.
  2. Postawy / pozycje:
    • sanchin-dachi
  3. Uderzenia / cięcia:
    • shuto-ganmen-uchi - kiai.
  4. Kopnięcia:
    • mae-geri (jodan) - kiai.
  5. Ido-geiko:
    • trzy kroki w przód w zenkutsu-dachi z uke (soto, uchi, jodan plus gyaku-tsuki - kiai / mawate z gedan-barai
  6. Kata:
    • ½ Ippon kumite: zejście do zenkutsu-dachi z soto-uke i gyaku-tsuki / powrót do fudo-dachi z morote-gedan-barai – obie strony.
  7. Test sprawności:
    • 5 razy tzw. gwiazda gimnastyczna.
    • 10 razy dotknąć głową podłogi poprzez skłon w przód siedząc w maksymalnie szerokim rozkroku, nogi proste w kolanach.
  8. Samoobrona:
    • obrona przed obchwytem tułowia (bez rąk) – uderzenie pięścią grzbiet ręki

7.1 kyu - niebieski pas z czarnym i czerwonym pagonem

 

 

  1. Teoria i komendy:
    • znajomość stopni i kolorów pasów od 10 do 1 Kyu.
  2. Postawy / pozycje:
    • kiba - dachi
  3. Uderzenia / cięcia:
    • uraken-sayo-uchi - kiai
    • uraken-hizo-uchi - kia.
  4. Kopnięcia:
    • kansetsu-geri - kiai.
  5. Ido-geiko:
    • trzy kroki w przód w sanchin-dachi z oi–tsuki – kiai / uke / obrót z blokiem seiken-uchi-uke
  6. Kata:
    • Taikyoku Ichi
  7. Test sprawności:
    • 5 razy zamach nogą przechodząc do stania na rękach pod drabinkami. 
  8. Samoobrona:
    • obrona przed duszeniem oburącz
    • uniesienie ręki, obrót ciała i zerwanie chwytu.

7.2 kyu - pomarańczowy pas z czarnym i dwoma czerwonymi pagonami

 

 

  1. Teoria i komendy:
    • etykieta dojo
  2. Postawz - pozycje:
    • tsuru-aschi-dachi
  3. Uderzenia/cięcia:
    • uraken-mawashi-uchi - kiai
  4. Kopnięcia:
    • kakato-geri - kiai
  5. Ido-geiko:
    • trzy kroki w przód w zenkutsu-dachi z mae-geri plus gyaku-tsuki - kiai / mawate z gedan-barai
  6. Kata:
    • Taikyoku Ni
  7. Test sprawności:
    • 60 sekund stanie na rękach pod drabinkami.
  8. Samoobrona:
    • obrona przed chwytem za ubranie – zablokowanie grzbietu ręki, dźwignie nadgarstkowa.

7.3 kyu - pomarańczowy pas z czarnym i trzema czerwonymi pagonami

 

 

  1. Teoria i komendy:
    • historia Kyokushin Karate
  2. Postawy / pozycje:
    • kake-dachi
  3. Uderzenia/cięcia:
    • shuto-kubi-uchi - kiai
  4. Kopnięcia:
    • yoko-keage - kiai, ushiro-geri - kiai
  5. Bloki:
    • shuto-mawashi-uke - kiai
  6. Ido-geiko:
    • trzy kroki w przód w kokutsu-dachi z shuto-mawashi-uke - kiai / mawate
  7. Kata:
    • Sokugi Ichi
  8. Test sprawności:
    • 10 podskoków – liczenie 1, 2, na 3 podciągnięcie nóg do klatki piersiowej.
  9. Samoobrona:
    • obrona przed obchwytem tułowia (bez rąk) – uderzenie łokciem w głowę. 

 

 

6.1 kyu - żółty pas z czerwonym pagonem

 

  1. Teoria i komendy:
    • twórca Karate Kyokushin - Sosai Masutatsu Oyama - krótki życiorys
  2. Postawy / pozycje:
    • moro-ashi-dachi
  3. Uderzenia/cięcia:
    • seiken-tate-tsuki - kiai
  4. Kopnięcia:
    • mawashi-geri (gedan) - kiai
  5. Ido-geiko:
    • trzy kroki w przód w pozycji walki z gyaku-tate-tsukimawate
  6. Kumite:
    • 3 walk po 1 minucie.
  7. Kata:
    • Taikyoku Sokugi Ni
  8. Test sprawności:
    • 10 x tzw. scyzoryk w zwisie tyłem na drabinkach,
    • 5 + 5 pompek "marynarskich" (przód + tył)
  9. Samoobrona:
    • obrona prze duszeniem oburącz – zbicie rąk uderzeniem z góry i kontratak (morote) w podbródek

6.2 kyu - żółty pas z dwoma czerwonymi pagonami

 

  1. Teoria i komendy:
    • siedziba Światowej Organizacji i imię i nazwisko Prezydenta i Vice Prezydenta IKO Matsushima.
  2. Postawy / pozycje:
    • krok dostawny w pozycji walki
  3. Uderzenia/cięcia:
    • tettsui-hizo-uchi
    • tettsui-yoko-uchi (chudan, jodan, gedan)
  4. Kopnięcia:
    • mawashi-geri (chudan) - kiai
  5. Ido-geiko:
    • trzy kroki w przód w zenkutsu-dachi z mae-keage plus gyaku-tsuki - kiai / yoko-geri plus gyaku-tsuki - kiai / mawate i gedan-barai
  6. Kumite:
    • 5 walk po 1 minucie.
  7. Kata:
    • Taikyoku San
  8. Test sprawności:
    • 10 przeskoków przez klęczącego na kolanach i rękach partnera z pozycji w przysiadzie, obrót.
  9. Samoobrona:
    • obrona prze duszeniem oburącz – dźwignia nadgarstkowo-łokciowa.

6.3 kyu - żółty pas z trzema czerwonymi pagonami

 

 

 
  1. Teoria i komendy:
    • nazwiska szefów organizacji IKO
  2. Postawz i pozycje:
    • kiba-dachi
  3. Uderzenia/cięcia:
    • tettsui-kome-kami-uchi - kiai
    • uraken-shita-tsuki - kiai
  4. Bloki:
    • osai-uke - kiai
  5. Kopnięcia:
    • mawashi-geri (jodan) - kiai
  6. Ido-geiko:
    • trzy kroki w przód w zenkutsu-dachi z kin-geri / mae- geri/ mawashi-geri plus gyaku-tsuki / mawate z gedan-barai - kiai
  7. Kumite:
    • 7 walk po 1 minucie.
  8. Kata:
    • Pinan Ichi
  9. Test sprawności:
    • 1 minuta wskoków i zeskoków obunóż na ławkę,
    • przejście „taczką” w poprzek sali i z powrotem.
  10. Samoobrona:
    • obrona przed kopnięciem na strefę gedan
    • blok sune-uke

5.1 kyu - żółty pas z czarnym i czerwonym pagonem

 

  1. Teoria i komendy:
    • znajomość podstawowych słów ze słownika japońskiego używanych podczas treningu:
      • migi
      • hidari
      • age
      • mae
      • mawate
      • ushiro
      • ura
  2. Postawy i pozycje:
    • kiba-dachi,
    • kiba-dachi-ku-ju
    • kiba-dachi-jon-ju
  3. Uderzenia/cięcia:
    • seiken–mawashi-uchi - kiai
  4. Bloki:
    • morote-uchi-uke - kiai
  5. Kopnięcia:
    • yoko-geri (chudan) - kiai
  6. Ido-geiko:
    • trzy kroki w przód w pozycji walki z mae -geri/ mawashi- geri / yoko-geri plus gyaku-tate-tsukikiai /mawate
  7. Kumite:
    • 10 walk po 1 minucie
  8. Kata:
    • Pinan Ni
  9. Test sprawności:
    • 10 przeskoków przez partnera + uderzenia oi i gyaku-tsuki – kiai,
    • 5 zejść do pozycji kucznej, wyrzut nóg do tyłu, wykonanie pompki, powrót do pozycji kucznej, wyskok do góry z okrzykiem – kiai.
  10. Samoobrona:
    • uwolnienie się z uchwytu za nadgarstek po „krzyżu”
    • zbicie gedan-barai, shita-tsuki (ta sama ręka), jodan-hiji-ate, kake-uke za głowę i hiza-geri kiai

5.2 kyu - żółty pas z czarnym i dwoma czerwonymi pagonami

 

  1. Teoria i komendy:
    • ceremoniał rozpoczęcia treningu /komendy/.
  2. Postawy / pozycje:
    • poruszanie się w pozycji walki /przód, tył, zejścia na boki/.
  3. Uderzenia/cięcia:
    • yohon-nukite - kiai
  4. Bloki:
    • shuto-juji-uke – kiai (gedan, jodan)
  5. Kopnięcia:
    • ushiro-geri (chudan) - kiai.
  6. Ido-geiko:
    • trzy kroki w przód w pozycji walki z oi-tate-tsuki plus gyaku-tate–tsuki / mawate
  7. Kumite:
    • 12 walk po 1 minucie.
  8. Kata:
    • Taykyoku Sokugi San
  9. Test sprawności:
    • przejście w poprzek sali tzw. „krokodylkiem” (całe dłonie),
    • 10 zejść do pozycji kucznej, wyrzut nóg do tyłu, wykonanie pompki, powrót do pozycji kucznej, wyskok do góry z okrzykiem – kiai.
  10. Samoobrona /kombinacje/:
    • lewa walki: atak – oi i gyaku-tsuki plus mawashi-geri (gedan), obrona – soto-uke, sune-uke i kontra mawashi-geri (gedan) - kiai.

5.3 kyu - żółty pas z czarnym i trzema czerwonymi pagonami

 


  1. Teoria: zwrotu grzecznościowe na zakończenie treningu:
    • sensei ni arigato gozaimashita
    • sempai ni arigato gozaimashiota
    • otagai ni arigato gozaimashita
  2. Postawy / pozycje:
    • tzw. walka z cieniem.
  3. Uderzenia/cięcia:
    • nukite:
      • ippon,
      • nihon ,
      • yohon – kiai.
  4. Bloki:
    • seiken-juji-uke – kiai (gedan, jodan)
  5. Kopnięcia:
    • yoko-geri (jodan) - kiai
  6. Ido-geiko:
    • trzy kroki w przód w pozycji walki z oi-tate-tsuki, gyaku-tate-tsuki plus mae-gerikiai / mawashi-geri – kiai / yoko-geri - kiai, obrót podnosząc ręce.
  7. Kumite:
    • 15 walk po 1 minucie.
  8. Kata:
    • Pinan San,
    • Sanchin No Kata
  9. Test sprawności:
    • 10 ugięć ramion w podporze przodem na „kościach”, nogi zaplecione,
    • 10 spięć brzucha – pozycja leżąca na plecach, unos do siadu, chwyt rzuconej piłki, pozycja leżąca, unos i odrzucenie piłki.
  10. Samoobrona / kombinacja:
    • lewa walki: atak – mae-geri-chudan z nogi wykrocznej, obrona – cofnięcie nogi, gedan-barai w nogę atakującą, mawashi-geri (gedan) na nogę atakującą, przejście do duszenia od tyłu prawym przedramieniem przytrzymując jednocześnie głowę lewą ręką.

 

Przyjaciele klubu: